Saturday, 14 March 2015

KONSEP, TEORI & MODEL KEUSAHAWANAN BESERTA ARTIKEL

KONSEP KEUSAHAWANAN
Banyak perdebatan berlaku apabila bercakap tentang definisi keusahawanan. Tiada satu definisi yang standard dan universal tentang keusahawanan. Berasal daripada bahasa Peranchis entreprendre yang bermaksud memikul tugas atau mencuba. Perkataan usahawan popular di kalangan masyarakat Malaysia hanya dalam pertengahan tahun 1970-an. Usahawan ialah individu yang mengusahakan sesuatu perusahaan manakala peniaga pula orang yang berniaga. Umumnya, usahawan boleh ditakrifkan sebagai seseorang yang mengusahakan sesuatu perniagaan sehingga berjaya dengan motif memperoleh keuntungan di samping mengamalkan amalan-amalan yang strategik untuk terus berjaya.

Richard Cantillon, seorang ahli ekonomi Perancis campuran Irish dianggap oleh Schumpeter (1934) sebagai orang pertama yang memperkenalkan konsep keusahawanan.

Kamus Webster's New World, Seseorang yang mengorganisasi dan mengurus pengambilalihan, men gandaikan risiko untuk demi keuntungan.

Hull, Bosley dan Udel (1980), Individu-individu yang membeli atau mewarisi perniagaan sedia ada dengan niat (dan usaha berterusan) meluaskannya.

Meredith, Nelson dan Neck (1982), Usahawan-usahawan adalah orang yang mampu melihat dan menilai peluang-peluang perniagaan, menggabungkan keperluan sumber-sumber untuk mengambil peluang serta mengambil tindakan bersesuaian demi memastikan kejayaan.

Sexton dan Bowman-Upton (1991), Satu proses mengenalpasti peluang-peluang dalam pasaran, menyusun sumber-sumber untuk mencapai objektif dan tindakan seterusnya mengeksploitasi keperluan sumber-sumber bagi kepentingan peribadi dalam tempoh jangka masa panjang.

Kao (1995), Satu proses mencipta sesuatu yang baru (kreatif) dan berbeza (inovatif) bagi tujuan mencipta kekayaan untuk individu dan menambah nilai kepada masyarakat dan usahawan adalah orang yang melalui proses penciptaan kekayaan dan nilai tambah tersebut melalui inkubator idea-idea, penyusunan sumber- sumber dan seterusnya melaksanakannya.

Coutler (2000), Satu proses di mana individu atau sekumpulan individu menggunakan usaha-usaha dan perantara untuk mencari peluang mencipta nilai dan pertumbuhan melalui memenuhi keperluan dan kehendak. Ianya perlu melalui inovasi dan keunikan tidak kira apa jua sumber kawalan yang ada yang digunakan. Usahawan juga merupakan seseorang yang mencipta dan mengoperasikan perniagaan secara aktif.

Hisrich dan Peters (2002), Satu proses penciptaan sesuatu yang baru ditambah nilai serta keperluan usaha dan masa, mengandaikan kewangan, psikik, dan risiko sosial serta menerima anugerah dalam bentuk wang dan kepuasan peribadi dan kebebasan. Manakala usahawan adalah penemu yang merevolusikan corak terkini melalui penemuan sumber atau outlet baru, pengorganisasian industri baru atau pengambilalihan sesetengah aktiviti inovatif.

Kuratko dan Hodgetts (2004)
Satu proses inovasi dan penciptaan perniagaan baru melalui empat dimensi iaitu individu, organisasi, persekitaran dan proses- dibantu oleh jaringan kerjasama kerajaan, pendidikan dan institusi-institusi.




TEORI & MODEL KEUSAHAWANAN

AHLI EKONOMI

Joseph A. Shumpeter - satu model keusahawanan dalam tahun 1934. Menekankan inovasi atau ubahsuai merangkumi semua kegiatan atau usaha yang membawa kepada satu pembaharuan.
Alfred Marshall - satu proses evolusi iaitu hayat sesebuah perniagaan dari peringkat awal hingga terus luput dari pasaran. Hayat sesebuah perniagaan itu akan hilang apabila pemiliknya mati.
Israel Kirzner - soal ketidaktentuan atau uncertainty. Usahawan itu adalah berperanan sebagai orang tengah atau arbitrageur iaitu segala peluang yang dilihatnya akan diambil kesempatan sepenuhnya.

AHLI SOSIOLOGI

Max Weber - model keusahawanan pada tahun 1958 dengan memasukkan elemen keagamaan. Weber menyatakan bahawa kejayaan golongan Protestant di dalam kegiatan ekonomi adalah disebabkan oleh etika agama.
EverettHagen - Teori bahawa proses melahirkan usahawan akan berlaku di kalangan kumpulan bawahan yang tidak berpuas hati di dalam sesebuah masyarakat. Layanan atau tekanan yang diterima. Teori keusahawanan berdasarkan kepada kajian kes sejarah di negara Jepun, Columbia, United Kingdom dan Rusia.
Gibb and Ritchie – 1981- satu model keusahawanan yang dipanggil model pembangunan  sosial. Kandungan sebenar dalam model ini ialah peranan sosialisasi dalam memberi anjakan ke arah melahirkan usahawan baru.

AHLI PSIKOLOGI

Model Baka – usahawan sebagai seseorang yang mempunyai identiti tersendiri iaitu dapat membezakan di antara usahawan dan bukan usahawan. Pendokong utama model baka ini ialah McClelland, Lynn dan Schrage.
Teori kehendak pada pencapaian - Menurut Mc Clelland (1961), melalui penyelidikan & penerbitan bukunya “ The Achieving Society” (1961) individu yg ada kehendak pencapaian yg tinggi merupakan golongan yg lebih suka mengambil tanggungjawab utk mencapai sesuatu matlamat hingga berjaya dgn usaha sendiri.



ARTIKEL

Wanita mampu lahirkan usahawan berjaya



Kuasa wanita bukan sahaja mampu membentuk peribadi anak-anak mereka malah melahirkan generasi yang berpotensi tinggi khususnya dalam bidang keusahawanan. Ungkapan itu dizahirkan sendiri oleh Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Dr Hussamuddin Yaacub yang berkongsi rahsia kejayaan beliau dalam bidang penerbitan diceburi lebih 30 tahun. "Wanita khususnya seorang ibu mampu membaca naluri dan mengenal pasti potensi diri anak-anak mereka.

"Pendidikan awal dari rumah juga menjadi penyumbang kepada kejayaan seseorang individu," katanya yang berkongsi rahsia itu di hadapan 400 orang peserta Konvensyen Inspirasi Usahawan anjuran Mingguan Wanita sempena ulang tahun majalah itu yang ke-30 tahun. Beliau berkata, mereka yang ingin menceburi bidang perniagaan perlu kreatif dan bijak memanfaatkan peluang. "Jangan jadikan masalah itu satu bebanan tetapi jadikan situasi itu sebagai peluang untuk kita rangka sesuatu yang lebih baik," katanya.
Tambah beliau, setiap individu yang mahu bergelar usahawan perlu menyiapkan diri dengan ilmu yang cukup dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang berlaku. Menurut Editor Pengurusan Majalah Karangkraf, Liza Ali, konvensyen itu buat julung kalinya diadakan sebagai tanda penghargaan kepada wanita Malaysia khususnya pembaca Mingguan Wanita. "Matlamat utama adalah untuk melahirkan lebih ramai usahawan wanita yang berdaya saing dan akan sentiasa bersedia menghadapi cabaran dunia perniagaan hari ini.

"Konvensyen ini juga adalah sebagai satu usaha Mingguan Wanita bagi berkongsi informasi dan memberi bimbingan melalui perkongsian ilmu keusahawanan," katanya. Konvensyen kali ini membawa lima panelis yang terdiri daripada usahawan hebat dan berjaya malah bergelar jutawan ini sebagai menghargai sokongan pembaca yang sentiasa menjadikan majalah Mingguan Wanita sebagai bahan bacaan utama. Sejak 2000, Mingguan Wanita diketuai oleh Nuri Supian selaku editor.

Antara panel hebat yang dibawa khas ialah Pengarah Urusan Richworks Resources Sdn Bhd, Dr Azizan Osman; Pengarah Urusan Hajaba dan Leesa Formula, Mona Din; Pengarah Urusan D'Navechee, Datuk Dr Azlina Che Abdullah dan Pengarah Lunatots, Siti Nursuraya Mohamed Ali. Pada segmen perkongsian maklumat Mingguan Wanita menampilkan Timbalan Pengurus Unit Keusahawanan Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB), Noornazreen Ab Ghani dan Pengurus Korporat Teknologi Park Malaysia, Aniz Adura Abdul Majid yang berkongsi maklumat mengenai peluang yang boleh dimanfaatkan usahawan.

Melalui paparan artikel Mingguan Wanita telah berjaya mencetuskan semangat usahawan dan secara tidak langsung telah melahirkan ramai usahawan baru yang berjaya. Selain itu, bertujuan membangkitkan semangat wanita-wanita yang ingin memulakan perniagaan. Konvensyen ini juga menjadi platform bagi membangunkan idea perniagaan dalam memilih perniagaan yang tepat dan sesuai serta mempunyai permintaan yang tinggi. Antara topik yang dikupas adalah mengenai asas keusahawanan yang tepat, pemilihan perniagaan mengikut landasan, pengendalian kewangan dan panduan pemasaran melalui perkongsian pengalaman serta pengetahuan.

10 Ciri Usahawan Berjaya

 posted in: Artikel Umum | 

1. Fokus dengan bisnes mereka
Walaupun mereka mendapat banyak peluang untuk membuka dan menambah bisnes baru tetapi mereka lebih fokus dengan bisnes mereka. Jika mereka buka pun masih berkaitan dengan bisnes yang sedia ada.
2. Mereka dari keturunan berniaga
9 dari 10 orang dari usahawan yang berjaya dari keluarga yang berniaga. Keluarga mereka dulunya berniaga kecil-kecilan dan akhirnya mereka minat untuk berniaga. Perkara ini mungkin menyokkong fakta mengapa ramai bangsa cina berjaya dalam perniagaan adalah kerana suasana mereka semasa kecil. Jika anda mahu anak anda berjaya dalaam bisnes mulakan sekarang.
3. Hubungan dengan Allah.
Diperhatikan semua yang berjaya mempunyai hubungan dengan Allah yang sangat dekat. Solat duha nya, amalan bersedekahnya, solat berjamaah nya, amanah dengan tanggungjawab dan lain-lain. Mereka menyediakan surau dan berjamaah dengan semua staf mereka bila waktunya. mereka menyumbang kepada anak yatim dan masjid.
4. Berniaga dari kecil-kecilan
Semuanya tidak dibantu dan mereka membina perniagaan mereka dari kecil. Usahawan yang berharapkan bantuan tidak kekal lama.
5. Berniaga dengan apa yang mereka minat.
Mereka sangat minat dengan apa yang mereka buat menyebabkan mereka bekerja dan berniaga lebih dari waktu kerja mereka.
6. Bersedekah
Mereka suka bersedekah, mereka memberi kepada komuniti semula apa yang mereka dapat. Jika target sale mereka menurun pada bulan ini, mereka mengandakan zakat dan sedekah mereka bukan dikurangkan.
7. Hidup mereka untuk orang lain
Mereka sayangkan semua orang, mereka jadikan staf mereka seperti keluarga besar mereka, staf mereka menjadikan mereka ikon bukan sekadar bos. kepuasan mereka bukan semata-mata duit. mereka mengimpikan untuk hidup mereka lebih memberi. ada yang target untuk bina masjid.
8. Tahap berserah mereka kpd hakikat rezki dari Allah sangat tinggi.
Mereka yakin setelah berusaha.Jika mereka mencuba tetapi gagal mereka tidak berputus asa, mereka sentiasa memperbaiki dan belajar dari kesilapan. Kesimpulan nya mereka yang berjaya lebih dekat dengan Allah. Ada satu cerita yang seorang usahawan yang dulunya jarang solat, tetapi bisnesnya semuanya berjaya. diceritakan pada saya walau macam tu dia sentiasa keputusan duit. dia berpeluang ke mekah menunaikan umrah dan berdoa agar dia diberikan keberkatan dan berubah. dia mempunyai 5 cawangan dan salah satu cawangannya mempunyai masalah jualan yang hanya mendapat sale 200 sehari. selepas dia berdoa dan berserah kebetulan dia call stafnya di malaysia. dimaklumkan secara tiba-tiba salenya melonjak ke 2000 sehari, stafnya juga kat tahu mengapa. Rezeki Allah pelbagai cara dan pelbagai bentuk.
9. Mereka berjariah secara sistematik dan bersasaran.
Contohnya “dlm tahun ni aku mahu sumbangkan sebanyak $$$ di masjid ***.. ” dan mereka usaha sungguh2 utk capai matlamat tu..
10. Mereka suka melatih
Mereka suka melihat orang lain maju, mereka suka melatih orang lain atau staf mereka lebih baik dan lebih pakar. sehingga satu hari nanti boleh berniaga sendiri seperti mereka. mereka seorang yang ikhlas dalam diri mereka.

No comments:

Post a Comment