Saturday, 14 March 2015

USAHAWAN BERJAYA MALAYSIA


Jimmy Choo

Nama Jimmy Choo sinonim dengan kasut yang eksklusif dan bergaya. Beliau bukan sahaja seorang pereka kasut tetapi juga seorang tukang membuat kasut yang mahir dan pakar dalam menghasilkan hasil seninya. Beliau mendapat ilham dan inspirasi rekaannya daripada alam semula jadi seperti pokok dan bunga dan juga dari keadaan sekeliling seperti hiasan dalaman di tempat-tempat yang dilawatinya. Beliau sangat teliti dalam membentuk acuan kasut yang terdiri daripada bahagian atas, tapak dan tumit bagi memastikan kasut rekaannya seimbang supaya pemakai kasutnya berasa selesa dan selamat walaupun mengenakan kasut bertumit tinggi.

Empat tahun berlalu apabila mendiang Puteri Diana berkenan dengan rekaan beliau lantas membelinya sekitar tahun 1990. Semenjak daripada hari itu, dia terus jatuh cinta dengan rekaan Jimmy Choo dan menyebabkan nama Jimmy Choo terus melonjak di persada antarabangsa. Pada tahun 1996, beliau mengasaskan Jimmy Choo Ltd bersama Tamara Mellon, editor British Vogue. Pada April 2001, Choo menjual pegangan 50% dalam syarikat dengan harga sebanyak £ 10 juta untuk menumpukan kerja-kerja yang dilakukan pada Jimmy Choo Couture yang dihasilkan di bawah lesen daripada Jimmy Choo Ltd.
Datuk Jimmy Choo adalah pengurus atasan. Beliau bertanggungjawab dalam membuat keputusan mengenai arah tuju syarikat beliau iaitu Jimmy Choo Ltd. Beliau juga yang menubuhkan syarikat beliau sendiri dari hasil titik peluhnya. Sebagai pereka kasut dan beg tangan, beliau juga perlu memilih saluran komunikasi yang paling berkesan untuk memasarkan rekaan-rekaan terbarunya. Peranan Jimmy Choo dalam stail pengurusan syarikatnya boleh ditafsirkan mengikut Mintzberg iaitu dibahagikan kepada tiga kategori. Dan salah satu daripadanya, Jimmy Choo akan bertindak  sebagai pemberi maklumat iaitu pemantau dalam syarikatnya, sebagai penyebar dan jurucakap. Sebagai penyebar, beliau perlu mengeluarkan memo mengenai keluaran-keluaran baru butiknya, membuat promosi, menawarkan diskaun, memberi perkhidmatan yang istimewa dan sebagainya bagi menarik minat pelanggan. Manakala sebagai jurucakap pula, Jimmy Choo perlu mengeluarkan kenyataan di media-media sama ada media massa, media cetak mahupun media elektronik mengenai barang keluarannya.

Jadi jelaslah bahawa menjadi seorang usahawan yang berjaya mestilah mempunyai ciri-ciri seperti mahir berkomunikasi kerana ianya mampu untuk mempengaruhi pemikiran pelanggannya tentang keistimewaan produknya di dalam pasaran tempatan mahupun antarabangsa.


Tony Fernandes

Tony Fernandes yang kini berusia 50 tahun,  dilahirkan pada 30 April 1964 kepada suatu keluarga campuran Portugis  Goa (India) dan Portugis Melaka. Bapa beliau bernama  Dr. Stephen Edward Fernandes dan Ibu beliau, Ena Dorothy Fernandez. Semasa kecil beliau kerap kali mengikuti ibunya, seorang peniaga kecil kecilan, ke majlis majlis para  peniaga tupperware. Dalam usia 13 tahun beliau  melanjutkan persekolahan di England  pada tahun 1977 dan seterusnya lulus di London School of Economics pada  tahun 1987. Beliau mulai alam perkerjaan di Virgin Atlantic sebagai auditor, kemudian sebagai kontroller kewangan di sebuah syarikat dimilik oleh Richard Branson, iaitu Virgin Record sehingga 1989.

Sekembalinya  ke Malaysia beliau dilantik sebagai pengarah urusan Warner Music (Malaysia) Sdn Bhd.  Sewaktu bertugas di syarikat ini beliau berjaya mencetus suatu  ‘revolusi’ dalam muzik etnik, nasyid dan dangdut kedalam arus perdana muzik tanah air. Beliau berkhidmat dalam kumpulan ini dari 1992 sehingga 2001, akhir sekali memegang jawatan vice  presiden kumpulan  bagi kawasan Asia Tenggara. Apa yang amat menarik tentang biografi Dato’ Tony ialah penglibatan beliau sebagai penggerak utama dalam penubuhan dan operasi  Air Asia,  syarikat penerbangan tambang murah yang paling berjaya di Asia. Bermula dengan dua buah kapal terbang Boeing 737  yang  usang tatkala masih dimiliki kerajaan, kini kumpulan  Air Asia yang diterajui Tony Fernandes sejak tahun 2001  telah maju dari setapak ke setapak sehingga kini memiliki 62 buah kapal terbang dalam perkhidmatan dan 277 buah lagi dalam pesanan. Setelah kesemua kapal terbang ini beroperasi nanti, ini mungkin menjadikan kumpulan penerbangan Air Asia sebagai kumpulan penerbangan tambang murah yang tebesar di dunia.

Kini kumpulan Air Asia berkhidmat melalui  142 laluan dan 78 destinasi  dengan sejumlah 400 penerbangan sehari  di Asia, dan juga ke Australia dan Eropah. Dalam tahun 2011,  Air Asia telah menerbangkan sejumlah 30 juta penumpang dari pelbagai negara. Kemampuan berkomunikasi timbul daripada personaliti yang yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi yang di asah semasa belajar dan berkhidmat di England dan di Kuala Lumpur. Selain itu beliau juga menunjukkan sikap minima  ego dan bersedia forgive and forget yang membolehkan beliau membuat pertimbang yang terbaik untuk syarikat dalam sesuatu waktu.  Misalnya dalam berurusan dengan Kerajaan Singapura untuk mendapat kebenaran mendarat di sana beliau telah berhadapan dengan rintangan demi rintangan  yang berlarutan, yang biasanya melunturkan semangat orang biasa. Walaupun demikian beliau masih  boleh lagi berinteraksi dengan pegawai pegawai kerajaan Singapura dengan baik, sambil  menganggap detik detik pahit yang dilalui  hanya sebagai cabaran dalam mengembangkan laluan Air Asia. Kini Air Asia mengadakan 26 penerbangan pergi balik dari Kuala Lumpur ke Singapura sehari.


Ali Hassan

Pada usia 11 Tahun lagi, Ali Hassan sudah bejinak-jinak dalam bidang perniagaan dengan menjual aiskrim yang dibuat ibunya. Ali Hassan merupakan anak bongsu daripada lapan adik-beradik. Hari ini, kita dapat melihat kesungguhannya dibayar dengan sebuah empayar yang bernama Al-ikhsan. Ali Hassan bukan calang-calang ahli perniagaan. Beliau telah memupuk minat berniaga sejak kecil dengan prinsip berteraskan agama islam, hari ini sebanyak 59 buah butik al-ikhsan di seluruh negara telah dibuka dan menjadi bukti sebuat empayar perniagaan yang hebat. Pada awalnya, beliau memulakan perniagaannya dengan hanya menjual produknya kepada rakan-rakan dan penyarah sewaktu beliau menuntutdi Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai, Johor bagi jurusan Diploma Kejuruteraan Mekanikal UTM pada tahun 1993. Tambah beliau lagi, semasa beliau menuntut di universiti dahulu, beliau akan beli satu dan jual satu. Ketika itu, jualan kecil dan modal juga kecil. Jualan dibuat kepada rakan-rakan satu universiti dan juga pensyarahnya. Ali hassan juga pernah bekerja sambilan sebagai penghantar piza untuk menampung perbelanjaan pengajian dan sara hidupnya.

Ketika ditanya mengenai biasiswa yang diterimanya, beliau berkata: "Memang saya ada terima biasiswa tetapi saya berikan semua kepada ibu kerana kami bukan orang senang." AL-IKHSAN juga telah melebarkan butik perniagaannya sehingga ke Alor Setar, Kedah. Beliau yang merupakan pelajar cemerlang pernah ditawarkan peluang untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara tetapi ditolak kerana lebih cenderung untuk mengusahakan perniagaan. Bercerita lanjut mengenai kebangkitan aL-ikhsaN, Ali Hassan memberitahu perniagaan pertamanya bermula di ruang sempit di Holiday Plaza, Johor Bahru dengan modal perniagaan yang diusahakan dengan titik peluhnya sendiri.
BUTIK aL-ikhsaN mendapat sambutan hangat di Johor Bahru, Johor. Antara produk-produk yang terdapat pada butik beliau adalah pelbagai variasi bekas minuman air Umbro, beg berjenama Adidas yang terkini di pasaran dan juga pelbagai jenis barangan berjenama popular antarabangsa seperti Adidas, Nike, Puma dan Umbro dijual pada harga berpatutan di aL-ikhsan. Beliau mula mengusahakan perniagaan serius pada tahun 1994 apabila mendapati wujud trend permintaan terhadap barangan sukan yang amat menggalakkan. Pada mulanya, Ali Hassan berniaga kerana mempunyai minat mendalam terhadap sukan bola sepak tetapi kemudian ia menjadi lebih serius kerana pada ketika itu agak sukar untuk mendapatkan barangan sukan. Sambil meninjau susunan peragaan barang jualannya, beliau menyatakan dalam menjayakan sesuatu perniagaan, beberapa elemen penting perlu ada, antaranya kesabaran, kesungguhan, tiada perasaan malu serta tekun berusaha.

Tambah beliau lagi, biarlah pelanggannya komplen dan jangan malu bertanya kepada pelanggan kerana pendapat daripada pelanggan merupakan cadangan yang boleh perniagaannya ambil untuk memperbaiki mutu syarikatnya. "Saya masih ingat lagi luahan pelanggan kerana barangan yang dipamerkan di kedai pertama sedikit dan banyak kekurangan. Itu tidak ada...ini tidak ada. Jadi, saya berusaha mendapatkan barangan yang mereka mahukan kerana ingin memuaskan hati pelanggan. Resipi kejayaan selama ini yang didukung dalam diri Ali Hassan sebenarnya berpaksikan sepenuhnya kepada tuntutan dalam agama Islam. Katanya, formula aL-ikhsaN dari dulu sehingga sekarang adalah jangan kita meninggalkan solat lima waktu, jaga ibu bapa kita sebaik mungkin, tunaikan zakat dan berikan sedekah dan bantu mereka yang susah. Beliau menyerah semuanya kepada kekuasaaan Allah dan mempercayai sekiranya melakukan sesuatu perkara kerana Allah semata-mata, kesannya amat berbeza.


Faiza Bawuni Sayed Ahmad

Menjadi Pembayar zakat Terbesar di Malaysia merupakan impian murni pemilik syarikat pemborong beras Syarikat Sdn. Bhd.. Pn Faiza Bawumi Sayed Ahmad merupakan seorang usahawan yang sangat pentingkan kebajikan masyarakat. Wanita kelahiran mesir ini mula berhijrah di Malaysia pada tahun 1964 kerana mengikuti suaminya bekerja di Malaysia. Baginya, usia tidak menjadi penghalang kepada beliau untuk mengukuhkan kedudukan syarikatnya dalam pelbagai bidang di negara ini. Selaku Pengarah Urusan Syarikat Faiza, beliau telah bertungkus-lumus bagi mengeluarkan beberapa lagi produk baru yang akan dijangka memasuki pasaran selewat-lewatnya hujung tahun ini. Walaupun beliau berwatakan lembut namun beliau sangat tegas apabila berkaitan dengan urusan pekerjaan. ini kerana beliau ingin memastikan syarikat yang telah tubuh pada tahun 1992 ini berada di landasan yang betul dan jugan terus maju dan berkembang.

Bidang perniagaan merupakan minat beliau semasa kecil lagi. Pn Faiza pernah bekerja dengan bapanya sebagai jurubank di kedai milik mereka. Pengalaman tersebut telah mendorong beliau untuk bergiat secara aktif dalam bidang perniagaan. Beliau mula mengumpal modal dengan mengambil upah sebagai tukang jahitan dan upah tersebut beliau gunakan sebagai modal barang-barangan runcit. Ibu kepada tujuh orang anak ini juga menggunakan modal beliau bagi menghasilkan rempah kari yang diberi nama Bunga Raya. Dan hasil daripada kenuntungan itu beliau telah membuka sebuat kedai runcit. Disitu beliau dapati bahawa pemborong beras kebanyakannya dibekalkan oleh bangsa lain. Oleh itu, beliau mula belajar mengenali pelbagai jenis beras.

Sebelum menjual beras, beliau terpaksa pergi dari satu kedai ke satu kedai bagi mendapatkan maklum balas sama ada mereka akan membeli berasnya jika beliau menjual. Oleh kerana mendapat respon yang baik beliau telah memohan lesen pemborong beras dan menjual pelbagai jenis beras antaranya beras ponni, basmathi, beras wangi dari siam dan banyak lagi. Saya memilih Pn Faiza kerana beliau murupakan seorang usahawan sosial yang sangat terkenal dengan aktiviti sosial beliau kepada masyarakat. bagi Pn Faiza, semua usaha yang beliau lakukan bukanlah untuk mengumpul kekayaan tetapi untuk menjadi pembayar zakat terbesar di Malaysia sekali gus membantu lebih ramai orang yang susah. Sebab itulah, syarikatnya bekerjasama dengan TV3 selaku penaja utama sejak lapan tahun lalu menerusi program bersamamu.

No comments:

Post a Comment